Onverwerkte emoties

Het probleem van lichamelijke klachten door onverwerkte emoties

Stelling : “Het is met name tijdens zware periodes in ons leven dat we onze emoties nooit echt helemaal verwerken tenzij we deze de volledige aandacht geven.”

Er zijn situaties waarin er hard moet worden gewerkt aan oplossingen  Om deze situaties door te komen,  zetten we echter onze gevoelens opzij.  Bijvoorbeeld wanneer we ons moe voelen, maar er niet aan toe geven.  Het nadeel is alleen dat het goed mogelijk is dat we hierdoor onze emoties zo erg hebben weggestopt. Dat het hierdoor moeilijk wordt om deze als nog te verwerken. Dit komt ook omdat  we het als mens nooit leuk vinden om met onze negatieve gevoelens te ervaren. Met als gevolg dat we erg veel last kunnen krijgen van blijvende lichamelijke klachten.

Nog een stelling :  “ Ons hart heeft een enorme behoefte aan een liefdevolle verbinding. Wanneer we ons verliezen in het verhaal in ons hoofd zijn we afgescheiden van ons hart. Wanneer hart en hoofd niet goed met elkaar communiceren openen we de deur voor veel ziektes.”.

Dit behoeft geen toelichting.

Stelling 3: De wereld is niet wat je buiten je ziet, maar wie je diep van binnen bent. Elke dag heb je de mogelijkheid. Heb jij vooral oog voor pijn, leugens en verdriet? Of richt jij je aandacht op vertrouwen, liefde en overvloed?

Een optimale gezondheid is belangrijker dan ooit. Daarmee z?n we beter beschermd tegen ouderdom, resistente bacteriën, epidemieën en schadel?ke milieu-invloeden. De verantwoordelijkheid hiervoor berust bij onszelf

 

 

Wat is nu precies een onverwerkte emotie

Emotie betekend in beweging komen. Wat geeft aan bij een onverwerkte emotie dat jouw lichaam vanuit je gevoel een beweging wilt maken die jij onderdrukt.

De reden dat we lichamelijke klachten krijgen komt doordat we onze spieren gaan spannen als we onze gevoelens niet uitten.

Voorbeeld:  Op het moment dat je moet concentreren en je bent vermoeid.  Dan ga je vaak nog beter concentreren, je gaat je fronsen , je hoofdspieren samentrekken, waardoor je hoofdpijn krijgt. Oftewe je gevoel vermoeidheid wordt onderdrukt. l Ditzelfde principe heb je ook met de andere gevoelens die niet worden geuit. Verschillende onderdrukte gevoelens lijden tot spanningen op verschillende plaatsen in het lichaam. En langdurige spanningen leiden weer tot lichamelijke klachten

Voorbeeld 2 , Bij een ruzie met je vriendin. Je hart wil dat je het goed maakt, maar je ego (het verhaal in je hoofd) zegt: Nee, dat moet je niet doen! Het is niet jouw schuld! Je ego wint het vervolgens van je hart. Juist dit is ontzettend ziekmakend! Als je dit keer op keer doet, vergiftig je jezelf.

Voorbeeld 3:. Je staat onder tijdsdruk, bij je werk, bij een deadline  Je maakt jezelf gek omdat je achterloopt. Je bent teleurgesteld in jezelf omdat het zo langzaam gaat en denkt: “Ik had allang klaar moeten zijn”.

Al die tijd dat je jezelf gek aan het maken bent, bouw je spanning in je lichaam op. Je negeert ook nu je hart en verliest je in een leugen. Deze leugen is dat je pas gelukkig bent wanneer je de deadline haalt. Het is een overtuiging die ook nu aan de basis staat van veel ellende.

Conclusie

Telkens wanneer je iets doet wat diep van binnen niet goed voelt, bouw je spanning in je lichaam op. Ook al eet je de gezondste voedingsmiddelen, het zal deze spanning niet oplossen. Deze spanning zal pas oplossen wanneer je de moed hebt om het verhaal in je hoofd los te laten en te voelen wat je hart je te vertellen heeft.

 

een aantal onderzoeksresultaten

Het onderdrukken van emoties en het effect hiervan op onze gezondheid wordt sterk onderschat. Dr. Gabor Mate is een Canadese psychiater. Hij heeft meer dan 20 jaar onderzoek gedaan naar de relatie tussen emoties en het ontstaan van ziekten. In zijn boek ‘When the body says no’ zegt hij er het volgende over, ik citeer:

“Emotionele stress is een van de belangrijkste oorzaken van vele chronische aandoeningen. Van kanker tot veel auto-immuunaandoeningen”

Hij zegt in feite hetzelfde als Hongaars endocrinoloog Hans Seyle in zijn boek met de toepasselijke titel ‘Stress’. Zijn conclusie ik ook dat het juist de emotionele stressfactoren zijn die het grootste effect hebben op de gezondheid.

Dr. Candace Pert keek naar de invloed van emoties op onze gezondheid vanuit de neurowetenschappen. In haar boek ‘Moleculs of emotions’ beschrijft ze hoe onverwerkte emoties in de cellen worden opgeslagen als eiwitstructuren. Structuren die ervoor zorgen dat cellen minder goed met elkaar communiceren en de cel van binnen ziek maken.

Dr. Carolyne Myss stelt dat het toenemend gewicht van onverwerkte emoties uiteindelijk tot ziekte leidt. In haar boek ‘Overwin de zwaartekracht’ laat ze zien hoe we door meer van onszelf te houden, steeds lichter worden en zo de zwaartekracht overwinnen.

Op basis van mijn zesjarige onderzoek naar emoties en het zelfhelend vermogen, kom ik tot de onderstaande conclusie.

“Je kunt nog zo gezond eten, maar als je niet emotioneel in evenwicht bent, ben je niet gezond.”

Deze zin is zo veelzeggend voor mij dat hij op de cover van mijn boek staat.

 

GENEZEND VERMOGEN

Het genezend vermogen van ons lichaam is een complex systeem dat altijd streeft naar een bepaalde balans. Wat we ook binnenkrijgen en hoe we ook met onszelf of met ons lijf omgaan, altijd is het systeem in staat om een op deze manier verkregen onbalans te herstellen in een natuurlijk evenwicht.
Ziekte laat zien dat de balans verstoord is en dat ons immuunsysteem hard aan het werk is om een en ander te herstellen. In dat geval worden we ons pas bewust dat gezondheid niet ‘vanzelfsprekend’ is en grijpen we ofwel naar medicijnen ofwel gaan we even wat bewuster met onszelf om.

Immuunsysteem is in grote mate afhankelijk van ons leef en eetpatroon

 

Meer dan brandstof alleen

De kwaliteit van onze voeding is van grote invloed op ons immuunsysteem, op onze fysieke, psychische en emotionele gesteldheid, op ons totale welbevinden. Maar daarnaast is ook belangrijk voor je immuunsysteem hoe je je voedt op mentaal en emotioneel gebied. Ben je je bewust van je gevoelens, je gedachten?  Als je aldoor in je gedachten zit dan is het moeilijk je gevoelens en emoties toe te laten.

Stress

Langdurige stressfactoren zijn een aanslag op je immuunsysteem, kunnen je ziek maken of vertragen  belemmeren je genezingsproces en leidt tot overspannenheid van het zenuwstelsel. Met psychische problemen, oververmoeidheid of een verstoorde stofwisseling tot mogelijk gevolg. Stress kan een gezonde uitdaging zijn, soms hebben we het nodig om goed te kunnen presteren, maar dus niet als het langdurig is.

Lichaam en geest

Alles wat wij fysiek en emotioneel tot ons nemen en of wij het wel of niet weten te verwerken, op te nemen en uit te scheiden, is van invloed op hoe wij ons voelen. Een energiestroom die als eb en vloed een voortdurende beweging is. Het wel of niet stromen van deze energie is van grote invloed op ons immuunsysteem. Het zorgt voor ons lichaam en onze geest. Beide kunnen we niet los van elkaar zien, omdat beide als een eenheid functioneren, op elkaar reageren en elkaar voeden.

 

Welke voeding beter kunt vermijden als je ziek bent

Ik vond een serie producten die we bij ziekte beter niet kunnen innemen. Deze zouden schadelijk voor het immuunsysteem. Dat is voor mij al  reden genoeg om ze normaal  gezond ook maar te mijden.

 

Zuivelproducten*

Zuivelproducten kunnen je het leven zeer moeilijk maken omdat ze de lever overbelasten, waardoor toxinen niet efficiënt uitgescheiden kunnen worden. Ze belasten ook de alvleesklier, wat een hogere insulineresistentie tot gevolg heeft. Mij is niet bekend of het alleen om dierlijk zuivel gaat of ook om plantaardig. Ik weet in 1 geval dat bij inname van kokos rijstmelk het ziekteproces snel voor bij was.

Eieren*

Eieren werken niet meer in ons voordeel maar in ons nadeel doordat ze de virusexplosie voeden, vooral virussen die bijdragen aan auto-immuunaandoeningen en kanker. Dit geldt ook voor biologische en scharreleieren. Ze bemoeilijken je genezingsproces.
Als je geen last hebt van symptomen of aandoeningen kun je ze gerust eten, maar kies dan wel voor de biologisch-dynamische eieren.

Mais*

Doordat het DNA van mais is veranderd, kan mais nu allerlei ellende veroorzaken doordat het ziekteverwekkers voedt die bijdragen aan onze hedendaagse epidemie van chronische ziekten. Als je gezond bent, houd dan de consumptie van mais binnen de perken en eet bij voorkeur biologische mais van een oud ras, alhoewel er geen garantie is dat er niet mee gemanipuleerd is.

Soja*

Net als mais was het ooit een gezond product voordat het genetisch gemodificeerd werd. Vermijd het zoveel mogelijk. De veiligste opties: biologische tofu of tempé, of nama shoyu van de beste kwaliteit.

Tarwe*

Recent geknoei met tarwe heeft het tot een zeer ontstekingsbevorderend voedingsmiddel gemaakt, omdat het ziekteverwekkers in het lichaam voedt. Het probleem is niet alleen de gluten, er zitten ook andere verbindingen in die allerlei symptomen veroorzaken.
Als je goed tarwe kunt verdragen, bestaat er de kans dat er geen virussen (en soms bacteriën) in je lichaam zitten die het lichaam verstoren en ziekten veroorzaken.

Raapzaadolie/Koolzaadolie*

Is zeer schadelijk voor het immuunsysteem en geeft verstoring op de organen en de darmen. Raapzaadolie voedt niet alleen ziekteverwekkers, het beschadigt ook de wand van de maag, darmen, aderen, slagaderen, het hart, de nieren, de blaas, de urineleider, het urinekanaal, en als je een vrouw bent, van het voortplantingssysteem.

Varkensvlees*

Alle vormen van varkensvlees, zoals ham, bacon, worst, bewerkte varkensproducten, reuzel, enz. bevatten veel vet en maken het je moeilijk om van een chronische aandoening te herstellen.

Gluten*

De gluten waar men vooral gevoelig voor kan zijn, zitten in tarwe, gerst, rogge en spelt. Granen die gluten bevatten, bevatten ook talloze allergenen en eiwitten die allerlei problemen kunnen veroorzaken. Haver kan goed zijn, maar gebruik de glutenvrije soort. Beperk je consumptie van granen als je graag zo snel mogelijk wilt herstellen.

Gekweekte vis*

Wordt meestal in smalle gesloten ruimten gekweekt die een voedingsbodem zijn voor algen, parasieten en andere ziekten. Kwekers geven de vis vaak antibiotica en voegen giftige chemicaliën toe aan het water. Ook wilde vis (zalm, heilbot, schelvis) is riskant. Wees altijd bedacht op de aanwezigheid van kwik, vooral bij grotere vissen zoals zwaardvis en tonijn.

Suiker en zoetstoffen

Zo langzamerhand is iedereen wel bekend met de negatieve gevolgen van onze suikerhoudende voeding zou je denken. Helaas denkt een groot deel van de bevolking ten onrechte dat het simpelweg op te lossen is met zoetstoffen in lightproducten. Suiker en zoetstoffen worden aan veel producten toegevoegd zonder dat wij daar erg in hebben. Etiketten lezen is dus belangrijk!
Een van de grootste zuurvormers en basenrovers is wel de geraffineerde suiker. Geraffineerde suiker bevat niet meer de oorspronkelijke natuurlijke mineralen, dus moet het lichaam deze mineralen uit het eigen weefsel halen om de suiker te kunnen omzetten. Natuurlijke, onbewerkte suikers hebben die mineralen nog in zich. Stevia, ruwe rietsuiker, palmsuiker, cocosbloesemsuiker zijn betere alternatieven. En als je graag bakt, denk dan eens aan honing, agave- of ahornsiroop, banaan of dadels als zoetmiddel.
Gezond lijkende vruchtensappen bevatten maar al te vaak zoetstoffen zoals aspartaam (E951). Lees dus goed het etiket. Aspartaam werkt erg verslavend en zorgt op den duur voor weefselverlies. Wist je dat er in één ‘zoetje’ zoveel aspartaam zit dat de hersenen er een jaar voor nodig hebben om deze te verwerken! Aminosweet, Phenylaline, Candarel, Nutra Sweet en Natrena zijn andere benamingen voor aspartaam. Advantame is een broertje van aspartaam en is 20.000 keer zoeter dan suiker en 100 keer zoeter dan aspartaam.
Andere zoetstoffen die je het beste kunt vermijden, zijn Acesulfaam-K (E950), Cyclamaat (E952), Sacharine (E954) in o.a. mosterd en Sucralose (E955).

‘Natuurlijke’ smaakstoffen*

Deze verborgen toxines worden aan ons voedsel toegevoegd onder het mom dat ze onschadelijk zijn. Wat als natuurlijke smaakstoffen (natuurlijke kersensmaak, natuurlijke vruchtensmaak, natuurlijke vanillesmaak, enz) wordt aangeduid, is in werkelijkheid MSG (MonoSodiumGlutamaat-E621), een neurotoxine die zich ophoopt in het brein en neuronen en gliacellen vernietigt.
Glutaminaat (MSG), ook wel vetsin genoemd, wordt in veel kant en klare voedingsmiddelen verwerkt als smaakversterker (Chinese keuken) en heeft eenzelfde schadelijke werking als aspartaam. Het is zeer schadelijk voor het centrale zenuwstelsel en kan een behoorlijke negatieve impact hebben op je gezondheid. Lees de etiketten en als het natuurlijke of smaakstoffen bevat, leg het dan maar terzijde. Vanille-extract is oké… dit is wél natuurlijk, nl van de vanillepeul. Citroenzuur als additief is niet hetzelfde als het zuur van een citroen. De citroen heeft een genezende werking. Het geisoleerde ingredient citroenzuur wordt meestal uit mais gewonnen. Vooral als je last van je maag hebt, kun je producten met citroenzuur beter weg laten.

Voeding als medicijn*

Elimineren van toxines en virussen

De effecten van toxines en virussen kunnen we bestrijden met een royale dagelijkse inname van groenten, fruit, kruiden/specerijen, wilde planten.
Mijd je fruit vanwege het suikergehalte? Helaas is dit gebaseerd op misinformatie, waardoor je geen toegang hebt tot de krachtige antivirale eigenschappen in bananen, dadels, appels, meloenen, mango’s en alle andere fruitsoorten. Fruit is het meest antioxidante voedsel ter wereld en het beste voedsel om ziekte te bestrijden. Wilde bosbessen, bramen en kersen bevatten het grootste gehalte aan antioxidanten. Hoewel sommigen denken dat sinaasappels, citroenwater of grapefruit ziekte kan doen opvlammen (zoals bij RA en PA), voelt het alleen zo aan omdat de citrusvrucht het vergif en het virale bijproduct in je systeem ontgift.

Bepaalde groenten en fruit hebben een sterk helende werking en helpen je lichaam virussen te verwijderen en om ervan te herstellen

  • Wilde bosbessen:helpen het centraal zenuwstelsel te herstellen en verwijderen de neurotoxines uit je lever
  • Bleekselderij:versterkt het maagzuur en levert minerale zouten aan het centrale zenuwstelsel
  • Kiemen:bevatten een hoog gehalte aan zink en selenium en versterken daardoor het immuunsysteem
  • Asperge: reinigt lever en milt, versterkt de alvleesklier
  • Spinazie:Zorgt voor een alkalische omgeving in het lichaam en levert goed opneembare micronutriënten aan het zenuwstelsel
  • Koriander: verwijdert zware metalen, zoals kwik en lood
  • Peterselie: verwijdert hoge niveaus van koper en aluminium
  • Kokosolie: werkt antiviraal en ontstekingsremmend
  • Knoflook:werkt antiviraal en antibacterieel en beschermt tegen EBV
  • Gember: helpt voedingsstoffen op te nemen en verlicht eventuele spasmen t.g.v. virussen
  • Frambozen:rijk aan antioxidanten die vrije radicalen uit organen en de bloedsomloop verwijderen
  • Sla:stimuleert de darmperistaltiek en helpt de lever te reinigen van EBV
  • Papaja’s:herstellen het centraal zenuwstelsel, versterken het maagzuur en verhogen het maagzuurgehalte
  • Abrikozen: immuun versterkend en bloed versterkend
  • Granaatappels:helpen het bloed en het lymfesysteem te ontgiften en te reinigen
  • Grapefruit:rijke bron van bio flavonoïden en calcium om het immuunsysteem te versterken en gifstoffen uit het lichaam te verwijderen (niet tegelijk met of vlak voor of na medicijn inname)
  • Boerenkool:bevat een hoog gehalte aan alkaloïden (basische verbindingen) die beschermen tegen virussen
  • Zoete aardappelen:verwijderen nevenproducten en toxines van EBV uit de lever
  • Komkommer:versterkt de bijnieren en de nieren en verwijderen neurotoxines uit het bloed
  • Venkel:bevat sterke antivirale componenten die EBV bestrijden

 

Bijna iedere ziekte is terug te herleiden naar angst en stress

14 Tips om mbv zelfgenezend vermogen wat aan een ziekte te doen:  de helende reis . Deze  methode bestaat uit  de 15 tips .

  1. Vergeving van jezelf: geen schuldgevoel meer hebben
  2. Gebruik je overtuigingen.
  3. Ga van angst naar zelfliefde en zelfcompassie
  4. Eet gezond: je bent wat je eet
  5. Verwerk je oude emoties
  6. Accepteer en uit ook de emoties die je nu voelt
  7. Gebed en intentie: verdiep ook je spirituele connectie
  8. De wet van aantrekking en visualisatie ( meditatie)
  9. Ontspanning tegen de stress
  10. Volg je intuitie
  11. Sociale steun vinden
  12. Ken je missie: heb een sterke reden om te leven
  13. Leer de les waar de ziekte voor staat
  14. Positief denken en focussen op het positieve

Een mooi boek is “Het zelfhelend vermogen “van Deepak Chopra& Rudolph E. Tanzi

 

In dit rijtje zou ook “bewuste ademhaling “willen zetten.

 

 

Bij Lichamelijke klachten weten we nu dat veelal onverwerkte emoties erachter ( kunnen zitten. Het is belangrijk de signalen oppikken. Wanneer we in een vrij vroeg stadium erbij zijn , dan zijn lichaamsgerichte therapien zoals bijvoorbeeld Thaise Massage een uitstekend middel om te herstellen mbv ons zelfgenezend vermogen.

Voorbeeld

In deze video een voorbeeld 

Contact

(31) 6 45794721

marco@thaimar.nl

 

Openingstijden

Di   — 9:00u- 15:30u

Do  — 9:00u – 16:30u

Vrij — 9:00u – 18:00u

Overige tijden, in overleg

 

Verlaatstraat 10,

Breda, 4812 AM

Share This
Call Now Button