Meditatie

Boedhisme en creeren van geluk

Meditatie, Boedhisme en creeren van geluk

Boedhisme

Boeddhisme en mindfulness inspireren al geruime tijd talrijke volgelingen als ‘spirituele’ remedies tegen diverse problemen en vormen van onwelzijn als bijvoorbeeld stress, depressie en verslaving.. De Boeddha gaf onderricht in het beëindigen van het lijden door de praktijk van aandacht, goedheid en wijsheid In deze visie is het ook duidelijk dat de Boeddha ook gelijk had als hij zei dat het ‘ik’ een illusie is… De hersenen hebben zich echter ontwikkeld om onze overleving te bevorderen en hun overlevingsstrategieën zijn ook een belangrijke oorzaak van lijden. Als we dit echter aanvullen met wat de huidige neurowetenschappen ons leren over neuroplasticiteit of zelfverandering van de hersenen, dan ontstaat een bijzonder krachtige benadering. Wij kunnen onze geest immers gebruiken om onze hersenen te veranderen. Wij hebben die fundamentele mogelijkheid en vrijheid.

 

Meditatie meetbaar in de hersenen

Meditatie vaag en zweverig? Sommige neurowetenschappers denken daar anders over. meditatie heeft meetbare effecten op het brein. Verschillende onderzoekers hebben hierna onderzoek verricht . ziwe kennislink artikel :  https://www.nemokennislink.nl/publicaties/meditatie-verandert-het-brein/

  • dr. Lisa Cheng, mede-oprichter van het LIBC, volgens haar heeft meditatie meetbare effecten op het brein
  • Antonino Raffone (Universiteit van Rome): heeft onderzoek verricht op boedhistische monniken. Zijn of haar conclusie: bepaalde vormen van meditatie heeft effecten ,  tot een blijvende reorganisatie van hersenactiviteit leiden.
  • Heleen Slagter Slagter (Universiteit van Wisconsin):  zij schreef in haar paper dat “Mental training affects distribution of limited brain resources.”Ze  ontdekte dat mensen na drie maanden van meditatie makkelijker hun aandacht           konden verdelen over prikkels uit hun omgeving. Dat verschil was ook zichtbaar in EEG-scans. Mensen kregen door het mediteren meer controle over de beperkte capaciteit van hun hersenen, concludeert de onderzoekster.
  • Jerome Engel jr, professor in neurologie, neurobiologie, psychiatrie en biogedragswetenschappen aan de University of California.
    Als je je geest dus je hersenen traint beschik je over krachtigere middelen om meer geluk, liefde en wijsheid te hebben. Kleine positieve daden die je elke dag uitvoert kunnen leiden tot grote veranderingen, omdat je geleidelijk aan nieuwe neurale structuren opbouwt. Dat vergt doorzettingsvermogen: je moet achter je nieuwe handelswijze blijven staan!
  • Psycholoog Colzato : In haar praktijk werkt het, zegt Calzato. Maar het effect van meditatie wetenschappelijk bewijzen, is wat anders. Makkelijk is dat niet, erkent psycholoog Lorenza Colzato. Toch gelooft zij dat hersenonderzoek ons meer inzicht kan geven in de werking van mentale processen zoals meditatie. Colzato werkte eerder als therapeut met terminale HIV-patiënten. 80% van de patiënten werd rustiger van meditatie. Colzato: “Als therapeut zag ik dat meditatie werkt. Als wetenschapper wil ik begrijpen hoe dat kan.”
  • Colzato doet sinds kort zelf ook onderzoek naar het effect van religie op cognitieve processen.. Daar wil ze de visuele waarneming van boeddhisten vergelijken met die van taoïsten, confucianisten en atheïsten. Colzato verwacht dat boeddhisten in hun perceptie van de wereld meer op het grotere geheel gericht zijn dan atheïsten en dan mensen met een ander geloof. Dergelijke verschillen zijn mogelijk terug te voeren tot verschillen in hersenactiviteit.
  • Zie ook link https://timemanagement.nl/meditatie/…..   HARVARD: MEDITEER 5 MINUTEN PER DAG DE WETENSCHAP ACHTER MEDITATIE, VOLGENS HARVARD’S SHAWN ANCHOR.. Al ruim 12 jaar werkt Anchor voor Harvard University aan onderzoeken op het gebied van geluk en positieve psychologie – en het belangrijkste onderdeel daarvan: meditatie. meditatie doet de gedeeltes in je brein die te maken hebben met geluk en positiviteit groeien. De gedeeltes waar stress en onrust huizen, worden juist kleiner. Een wonderbaarlijke vooruitgang in je brein die je zelf kunt creëren!

 

Creeren van geluk

Het goede opnemen
Zoals gezond eten goed is en we ons daar goed van bewust zijn, zo is het zaak ook goed geestelijk voedsel op te nemen. Het ‘Edele Achtvoudige Pad’ *) van het boeddhisme zegt daarover:

  • heilzame herinneringen creëren, behouden en versterken
  • schadelijke herinneringen voorkomen, elimineren of afzwakken.

Ofwel: onkruid wieden en bloemen planten

Internaliseren van positieve ervaringen doe je als volgt:

  1. verander positieve feiten in positieve ervaringen: zie, hoor, ruik, proef de goede dingen in je leven: de zon, bloemen, spelende kinderen, een aardig woord van je omgeving, het fijne gevoel van iemand te kunnen helpen
  2. geniet langer van de ervaring en ervaar het met heel je lichaam: dit stimuleert de dopamine en de neurale verbindingen in je hersenen
  3. sla de ervaring diep op in je geest en lichaam, absorbeer deze.

 

Zie ook link : https://www.duurzame-politiek.nl/meditatie-geluk-duurzame_politiek.htm

 

Mindfullness

In populair-psychologische tijdschriften is mindfulness al een paar jaar een geliefd onderwerp. Doordat zo’n training echter onder meer hatha yoga en inzichtmeditatie bevat, heeft het nogal een zweverig imago. Het onderzoek van Nyklicek is een aanwijzing dat dit onterecht is. Een onderzoeksgroep van in totaal zestig mensen is echter te klein om te kunnen zeggen dat mindfulness-training zeker stress vermindert. Mindfulness-training – waarbij mensen leren open, onbevooroordeeld en aandachtig te leven – lijkt stress te verminderen. Dat maakt de training geschikt als behandeling of ter voorkoming van burn-out en overspannenheid. Die conclusie trekt de psycholoog Nyklicek op basis van een klein onderzoek dat hij uitvoerde onder zestig mensen.

 

 

 

 

 

 

 

Contact

(+31) 6-45794721

marco@thaimar.nl

 

Openingstijden

Di – woe — 9:15 – 12:00
Do  — 9.15 – 17:30 ( om de week)
Vrij — 9,30 – 17.30 u

1234 Divi St. #1000
San Francisco, CA 91513

Call Now Button